بروز فتنه در تهران
پیدایش فتنه در ری یا زوراء (تهران)، یکی از نشانه های بسیار مهمّ قیام امام مهدی(علیه السّلام) و سرآغاز دور تازه ای از حوادث آخرالزمان می باشد. به دلیل اهمّیّت و ارتباط فتنه در ری با قیام خراسانی در مشرق (خراسان) و قیام سفیانی در مغرب (شام)، امام صادق(علیه السّلام) این فتنه را در کنار قیام زمینه سازان ظهور امام مهدی(علیه السّلام) یاد کرده است:
... خروج پرچمی از مشرق و پرچمی از مغرب و فتنه ای
که بر اهل زوراء (تهران) سایه می افکند و خروج مردی
از فرزندان عمویم زید در یمن و غارت شدن پردۀ خانۀ خدا...(1).
امام علی(علیه السّلام) می فرماید:
... امّا ری، پس بی گمان، آنجا شهری است که به وسیلۀ ساکنان خود
به آشوب کشیده می شود، و فتنۀ ناشنوا در آن ماندگار است...(2).
«فتنۀ ناشنوا» آشوبی است که در آن، افراد فتنه گر و فتنه زده به سخن خیرخواهان گوش فرا نمی دهند و کسی به داد کسی نمی رسد، و چنان که امیر مؤمنان علی(علیه السّلام) پیش بینی کرده است، این فتنه، مدّت زمانی دراز در ری ماندگار شده و به فتنه های دیگری، مانند جنگ شروسی و سفیانی با اهل ری و مخالفت اهل ری با حسینی خراسانی و حسنی گیلانی، کشیده می شود، و خرابیِهای بسیاری را در این شهر در پی خواهد داشت.
به اعتقاد نگارنده، فتنۀ ناشنوا در ری همان اختلافی است که بر سر نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری ایران، برگزارشده در روز جمعه، 18 جمادی الثانیۀ 1430، 22 خرداد 1388 برابر 12 ژوئن 2009، میان زمامداران انقلاب ایران و هوادارانشان افتاد و انقلاب و نظام حکومتی ایران را دچار چالشی بزرگ ساخت، و این فتنه همچنان ادامه دارد.
به نظر می رسد، فتنۀ ناشنوا در ری، سرانجام، به اختلافی منجر می شود که شیخ مفید، با بهره گیری از اخبار بیانگر نشانههای قیام قائم(علیه السّلام)، به آن اشاره کرده است:
... اختلاف دو گروه از عجم (ایرانیان) و خونریزیِ بسیار میان آنان...(3).
امام صادق(علیه السّلام)، در بارۀ اوضاع دارالفاسقین (زوراء) در آخرالزمان، چنین فرموده است:
... فتنهها آن شهر را ویران و چون بیابانی رهایش میکنند...(4).
------------------------------------------------
1. فلاح السائل، ص 9 - 308، ب 19، ح 40.
2. الفتوح، ج 2، ص 80 .
3. الإرشاد، ج 2، ص 369.
4. بحار الأنوار، ج 53، ص 5 - 14، ب 28.
بروز کشتار در تهران
امام علی(علیه السّلام) می فرماید:
... ای وای بر ری و آنچه بر آن فرود می آید از کشتار بزرگ
و اسیرکردن زنان و سربریدن کودکان و از دست دادن مردان...(1).
در حدیثی دیگر از آن بزرگوار می خوانیم:
... در ری، بر دروازۀ کوهستان، در آخرالزمان، مردم بسیاری که شمارشان
را جز آفریدگارشان کسی نمی داند، کشته می شوند...(2).
امام صادق(علیه السّلام)، در بیان حوادث آخرالزمان، ضمن اطلاق واژۀ «زوراء» بر منطقۀ «پشت ری» (بخش شمال غربی تهران کنونی)، چنین فرموده است:
معاویة بن وَهب گفت: ابو عبدالله(علیه السّلام)
این بیت شعر را که سرودۀ ابن ابی عَقِب است، مَـثَل آورد:
"و کشته می شوند از ایشان در زوراء هنگام چاشت"
"هشتاد هزار نفر، چنان که شتران کشته می شوند(3)"
سپس به من فرمود: زوراء را می شناسی؟ گفتم: فدایت شوم،
می گویند: همان بغداد است. فرمود: نه. آن گاه فرمود: تا کنون
وارد ری شده ای؟ گفتم: آری. فرمود: به بازار چهارپایان رفته ای؟
گفتم: آری. فرمود: از سمت راست راه، کوه سیاه را دیده ای؟
همان جا زوراء است که در آن، هشتاد هزار تن کشته می شوند،
و از ایشان، هشتاد مرد از فرزندان فلانی که همه شایستۀ
رهبری اند، کشته می شوند. گفتم: فدایت شوم، چه کسی
آنان را می کشد؟ فرمود: فرزندان عجم (جوانان ایرانی)(4).
هرچند برای نگارنده، به طور دقیق، مکان بازار خرید و فروش چهارپایان در ری باستان مشخّص نشده است، به نظر می رسد، این بازار در منطقه ای سمت غرب شهر ری قرار داشته و زمانی که مردم به سوی آن بازار می رفته اند، از سمت راست جادّه، در جهت شمال غربی ری، کوه سیاه رنگ را می دیده اند.
«کوه سیاه» در زوراء، بخشی از رشته کوههای البرز واقع در شمال غربی تهران است که از دور سیاه دیده می شود.
----------------------------------------------
1. إلزام الناصب، ج 2، ص 157، خطبۀ بیان 1.
2. الفتوح، ج 2، ص 80 .
3. چنان که می دانید، برای کشتن شتر، ابتدا کاردی را در گودی بین گردن و سینه اش فرو می کنند تا مقداری از خون آن بریزد و زمانی که ناتوان شد، سرش را می برند.
4. الکافی، ج 8، ص 126، ح 198 (ترجمۀ یکی از دانشمندان معاصر).
بروز ویرانی در تهران
در روایتی از کعب الأحبار، ضمن اطلاق واژۀ «زوراء» بر «ری» و «مزَوَّرَه» بر «بغداد»، خراب شدن ری یکی از نشانه های ظهور قائم(علیه السّلام) به شمار آمده است:
... بی گمان، قائم از فرزندان علی(علیه السّلام) است که غیبتی چون غیبت
یوسف و بازگشتی مانند بازگشت عیسی بن مریم دارد. پس از غیبتش،
با طلوع ستارۀ سرخ، خرابی زَوْراء که همان ری است، فرورفتن مَزَوَّرَه،
که همان بغداد است، خروج سفیانی و نبرد فرزندان عبّاس با جوانان
ارمنستان و آذربایجان، ظاهر میشود...(1).
ستارۀ سرخی که طلوع آن از نشانههای ظهور امام مهدی(علیه السّلام) می باشد، دنباله دار ناشناسی است که وارد فضای منظومۀ شمسی شده و در ماه صفر سال ظهور، از سمت مشرق در آسمان پدیدار می شود، و در ماه رمضان همان سال، در نزدیکترین فاصله با زمین قرار می گیرد و با گازها و غبارهایی که همراه دارد، سبب سرخ شدن رنگ آسمان می شود(2).
امام صادق(علیه السّلام)، در بارۀ اوضاع دارالفاسقین (زوراء) در آخرالزمان، چنین فرمود:
... فتنهها آن شهر را ویران و چون بیابانی رهایش میکنند... آن گاه،
خداوند آن شهر را به سبب آن فتنه ها و آن پرچمها ویران می کند
تا آنکه رهگذر بر آن مکان می گذرد و می گوید: اینجا زوراء بود؟! ...(3).
در کتاب ابو حُذَیفَه، از مُقاتِل بن سلیمان نقل شده که او گفت: پس از مرگ ضَحّاک بن مُزاحِم، در کتابهایی که نزدش گردآوری شده بود، در بارۀ سخن خدای عزیز و جلیل: «و هیچ آبادی ای نیست، مگر آنکه ما آن را پیش از روز قیامت، نابود کرده یا به عذابی سخت گرفتار خواهیم ساخت، و چنین چیزی در کتاب (لوح محفوظ) نگاشته شده است»(4)، خوانده ام:
... ویرانی ری، اسفهان و همدان با دستان دیلمها و تبریها خواهد بود...(5).
«دیلمها» مردمانی شجاع و جنگجو ساکن در مناطق کوهستانی شرق استان گیلان و نخستین گروهی اند که در آخرالزمان، به یاری حسنی گیلانی می شتابند، و «تبریها» مردم ساکن در تبرستان (استان مازندران) و از کسانی اند که به سپاه حسنی می پیوندند.
امام علی(علیه السّلام)، در بارۀ خراب شدن ری در آخرالزمان، فرموده است:
... ویرانی این شهر در آخرالزمان جز به دست دیلمها نیست...(6).
با توجّه به آنکه ری، پیش از خراب شدن به دست نیروهای حسنی گیلانی، به وسیلۀ نیروهای شروسی، سفیانی، مغربی و خراسانی دچار خرابیهای زیادی می شود، می توان گفت، مراد امام علی(علیه السّلام) از «ویرانی آنجا در آخرالزمان جز به دست دیلمها نیست»، آن است که آخرین خرابی ری به دست نیروهای نظامی، به وسیلۀ سپاه حسنی گیلانی خواهد بود که هستۀ نخستین آن را دیلمها تشکیل می دهند، و اگر پس از آن، ویرانی دیگری در ری رخ دهد، بر اثر بلایای طبیعی، مانند زلزله، می باشد.
گفتنی است، بر اساس روایات اسلامی، خرابی ری (تهران) در آخرالزمان بر اثر بمب بارانها و موشکبارانهای ناشی از جنگ و سنگباران ناشی از ستارۀ دنباله دار خواهد بود، و اگرچه در زمانهای گذشته، زلزله ویرانیهای زیادی در ری به بار آورده است و در آینده نیز احتمال وقوع زلزله ای شدید در این شهر وجود دارد، تا کنون روایتی در بارۀ خرابی این شهر در آخرالزمان بر اثر زلزله یافت نشده است.(7)
نیز شایستۀ یادآوری است، گزارشهای کارشناسان حاکی از آناند که 24 شهر بزرگ ایران در مناطق بسیار خطرخیز زلزله قرار دارند که در این میان، ابرشهرِ تهران، جایگاهی ویژه دارد. در تهران، به لحاظ وضعیّت موجود گسترۀ شهر(8) و با توجّه به پیشینۀ زمینشناسی منطقه و همچنین وجود گسلهای فعّال لرزهخیز، همیشه احتمال وقوع زمینلرزهای به بزرگی بیش از 7 درجه در مقیاس امواج سطحی زمین وجود دارد(9).
کارشناسان میگویند: مطالعات زمینشناسی و بررسی سیر تاریخی زلزله نشان میدهند که زلزلۀ تهران سالهاست به تأخیر افتاده است، و هر چه دیرتر روی دهد، قدرت تخریبی آن بیشتر خواهد بود(10).
به نظر نگارنده، دستی غیبی وقوع زلزله در تهران را به عقب انداخته است و در این کار، رازی بزرگ نهفته است؛ زیرا طبق مصالح الهی، تهران و مردم ساکن در آن در آخرالزمان باید در مدّت زمان خاصّی، به گونه ای تدریجی شاهد حوادث شگفت آوری باشند، و بی تردید، اگر پیش از وقوع آن حوادث، زلزله ای ویرانگر در این شهر روی دهد، امکان بروز چنین حوادثی در تهران وجود نخواهد داشت.
------------------------------------------
1. الغیبة، ص 149، ب 10، ح 4 (ترجمۀ یکی از دانشمندان معاصر).
2. در بارۀ این ستارۀ دنباله دار، در مبحث «حوادث سال ظهور امام مهدی(علیه السّلام)، حوادث ماه رمضان»، به طور مفصّل توضیح داده ایم.
3. بحار الأنوار، ج 53، ص 5 - 14، ب 28.
4. قرآن کریم، سورۀ اسراء، آیۀ 58.
5. البدء و التاریخ، جزء 4، ص 103، ف 13.
6. الفتوح، ج 2، ص 80 .
7. نگارنده.
8. تراکم جمعیّت، انبوهی ساختمانها و فرسودگی و مقاومنبودن بیشتر آنها و نیز انباشت فاضلابهای بسیار در زیر تهران، این شهر را در برابر زلزله بسیار آسیبپذیر کرده است.
9. ایران، ش 2310، 3/9/1381هـ .ش، ص 6، با حذف و تصرّف.
10. مژدۀ ظهور، ج 2، ص 117، «عصر بلاهای طبیعی، ایران روی خطّ بلا».
ادامه دارد...
نظرات شما عزیزان: